- i ferie/ permisjonsmodus

mandag, oktober 16, 2006

Bjørns beste

Mitt første møte med rockepresten Bjørn Eidsvåg var på rommet til min storebror. Den gang bodde vi på flaktveit, og jeg var nok ikke mer enn 7- 8 år gammel . Bjørns beste het kassetten som broderen hadde, og låtene var bra: på bakerste benk, eg ser, føtter på fjell, gammal drøm osv. De gode gamle.

I dag har jeg kjøpt den nye platen nåde. Spennende. Mange sier at de gamle sangene er best... Det er de sikkert. Denne platen er uansett verdt å høre på synes jeg.

Dagens låt: Eg trives (fra albumet nåde)

17 kommentarer:

Anonym sa...

Bjørn Eidsvåg har mye fint, og jeg tror "Nåde" har samme klasse som det han ellers har produsert av gode sanger med dyp i. Ska kikke litt på den! Takk for anbefaling!

Lynglimt fra Gordon sa...

Jeg vil sitere vokalisten i bye, bye Goliath, mannen som sang i ullgenser på levende ord scene: Bjørn Eidsvåg-tiden i norsk kristenliv er forbi.
Jeg sier bare: Hyjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeiiih.
Ruva

Lynglimt fra Gordon sa...

Ruvaaaaaaaaaaaaaaaaa mot Eidsvåg.
Jeg husker da Bjørn Eidsvåg var et skjellsord på Levende ord.
Det er det jo fortsatt.
Og jeg kan faktisk forstå det.
Ruva!

Andreas Gravdal sa...

ja det kan hende det Gordon, men det var vel kanskje bye bye til mannen i ullgenser i stedet?
Jeg sier bare; STORMAT!!!!!!!!!!!

Lynglimt fra Gordon sa...

Ok, hva skjedde med mannen i ullgenser?

Andreas Gravdal sa...

vet ikke... du intervjuet jo de, eller?

Anonym sa...

Bjørn Eidsvåg tiden er ikke over for meg iallefall! ..han har veldig masse bra ærlige tekster med masse livsvisdom og gode melodier. Koselig blogg Andreas! Hils masse til pumaen din :) Veldig lenge siden sett ho, og forsåvidt dere, nå..

Marcus, Sondre, Kristin og Roger sa...

likte du den nye til Bjørn? har vurdert den...

Andreas Gravdal sa...

renate: lenge siden ja... hilser pumaen:)

Roger: hei hvor det går unna på bloggen din! Jeg liker jo bjørn eidsvåg, og synes denne er bra. Om du ikke har noen av eidsvåg vil jeg faktisk anbefale albumet Hittil og litt til. Der er det litt av hvert, gammelt og nytt.

Anonym sa...

Denne mannen er en bleik bleik skygge av seg selv. Tidligere laget han oppbyggelige sanger, nå er han mest opptatt av å være "kristen OG akseptert". Ingen himmel eller helvete. Alt er greit, og ingen ting er riktig lengre.

Men bjørn på åtti-tallet samt starten av nitti... det var tider det.

Dan Aksel sa...

Okey.. jeg jobber et sted hvor vi distribuerer denne plata, men kjære brødre:

Etter å ha fylt seg opp med denne plata er man mentalt klar for å legge seg inn på 6. avdeling. Brenne alle bånd til alt som heter kristen fornyelse, melde seg inn i AP, og kristisere Statsskirken for at de er for karismatisk.

Bjørn ser flere demoner og mørkemenn på denne plata enn hva Enevald ville sett i et satanistmiljø.

Kjøp heller siste til Delirious?, eller Lisa Børud for den del.

Andreas Gravdal sa...

Dan Aksel: jeg må bare si: Shalala... hehe, tidig kommentar! Eidsvåg er fortsatt kontroversiell i kristne kretser skjønner jeg. Delirious? - siden vi snakker om fornyelse.

Anonym: Kanskje litt bleikere... Skriver allikevel tekster som er gode og sanne synes jeg.

Anonym sa...

Vokalisten i Bye Bye har nettopp blitt pappa for andre gang.
Dette til info...

Anonym sa...

Bjørn er jo en av de største kristne musikere i dette landet.
De som mener noe annet...vel..
Når det er sagt så må en et par tiår tilbake for å finne de riktige gosakene.
Slik er det vel med alle gamle helter i musikkbraasjen.
Selv er jeg en stor tilhenger og har vel de fleste cdene.
Eidsvåg er en god mann!

Jostein

Runhometorun sa...

Bjørn Eidsvåg skriver mange bra og ærlige låter. Ikke bare overfladiske B-musikk som kommer fra altfor mange kristne sangere, der de synger bare halleluja og amen.

Har nettopp kjøpt den nye platen hans, flott plate.

Men selvsagt skulle jeg ønskt han var mer klar på bibelen på en del områder.

Andreas Gravdal sa...

runhometorun: Det blir jo et spørsmål om tolkning, og der er det jo så store forskjeller fra person til person, organisasjon osv...

Shalala lalalala

Runhometorun sa...

Hei Andreas.

Ja, det er sikkert å vist. Mye forskjellige tolkninger er det iallfall.

Men det som er sikkert at Eidsvåg står for mye bra i sine sanger iallfall.

Så la vi synge shala lalalal sammen med eidsvåg og kose oss i livet, og gjøre dey vi har tro for!